This is an outdated version published on 2019-08-16. Read the most recent version.

A panorama on Comprehensive Sex Education, desire and prospective pregnancy among adolescents in Querétaro, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi21.633

Keywords:

desire for pregnancy – comprehensive sexual education – pregnancy in adolescence – sources of information about sexualities – gender perspective

Abstract

Quantitative research was conducted with 321 high school students and two teachers, to recognize desire and prospective pregnancy among adolescents, identify the characteristics of Comprehensive Sex Education (CSE) that take place in the school, and locate the main sources of information for adolescents on sexuality issues. Among the students who expect to have children (75.4%), the age chosen to reproduce was 25.57, but 4% of the sample considered doing it at ages compatible with Adolescent Pregnancy (AP). The main source of information on sexuality was the mother (46.7%). Only 12.5% of the students reported that all the CSE content had been addressed in class. The topic discussed most often was the correct use of the condom (95%), and the least discussed was pleasure (35.6%). Women are more informed about types of violence and how to avoid them (78.4% men vs. 88.0% women, X2 = 5.11, GL = 1, p = 0.02). We concluded that the CSE is still deficient and reproduces gender stereotypes, and recommended redoubling efforts to help adolescents make informed decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Úrsula Gayou-Esteva, IIPSIS Investigación e Intervención Psicosocial A.C.

Doctorante en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad. Interés profesional: estudio, prevención y atención de la violencia en sus distintas modalidades, desde una perspectiva de género y de Derechos Humanos. Coordinadora de Proyectos en la Asociación Civil IIPSISInvestigación e Intervención Psicosocial, (www.iipsis.mx) desarrollando iniciativas para mejorar las condiciones de vida de las infancias y juventudes. Querétaro. México.

María Elena Meza-de-Luna, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Psicología Social. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Interés profesional: construcción de justicia y paz social, para tal logro ha investigado temas de violencia y de comunicación. Coordinadora del Observatorio Ciudadano de Seguridad del Municipio de Querétaro. Está adscrita a la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Autónoma de Querétaro. México.

Sergio Noriega-Vivanco, IIPSIS Investigación e Intervención Psicosocial A.C.

Maestrante en Psicología Clínica. Profesor en el Diplomado de Intervención en Crisis, Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro. México.

Luz Graciela Vázquez-Bautista, Universidad Autónoma de Querétaro

Socióloga egresada de la Universidad Autónoma de Querétaro. Interés profesional: temas relacionados con la identidad dentro de los grupos sociales y en fenómenos como la pobreza, la marginación y la desigualdad. Universidad Autónoma de Querétaro. México.

Published

2019-08-16

Versions